Az egyik leggyakoribb ok az, hogy a hirdetések újra és újra ugyanazokat az embereket érik el. A közönség telítődik, ráun a látott tartalomra, vagy egyszerűen már döntött – vásárolt vagy nem érdekli tovább a termék.
Ha például Facebookon vagy Instagramon futnak a hirdetések, és a célzás nincs frissítve, akkor könnyen előfordulhat, hogy a remarketing közönség vagy az érdeklődési alapon célzott emberek már túl sokszor látták ugyanazt az ajánlatot. Az algoritmus nem mindig frissíti magát elég dinamikusan, így ha nincs változtatás, a hatékonyság látványosan csökkenhet.
Megoldás: időszakosan érdemes frissíteni a kreatívokat, új célzási beállításokat tesztelni, hideg közönségeket építeni, és újraoptimalizálni a remarketinget.
Elképzelhető, hogy a termék vagy szolgáltatás piaca egyszerűen telítetté válik egy időre. Ha már elért egy adott érdeklődői réteget, és ők már rendeltek, akkor új emberekre van szükség.
Emellett a szezonalitás is fontos tényező lehet. Egyes iparágakban (például divat, szépségápolás, ajándék, lakberendezés stb.) a vásárlói kedv időszakosan változik. Ami novemberben vagy decemberben szárnyal, az januárban visszaesik – és ez teljesen normális.
Megoldás: érdemes figyelni a szezonális trendeket. A marketingstratégiát érdemes előre igazítani az aktuális időszakhoz.
A kreatívok – legyen szó képről, videóról vagy szövegről – nem örökéletűek. Ha túl sokáig fut egy hirdetés ugyanazzal a képpel és szöveggel, az emberek egy idő után egyszerűen figyelmen kívül hagyják. Ez a jelenség a „banner blindness” – amikor a felhasználók észre sem veszik már a hirdetést, mert annyiszor látták.
Gyakori hiba, hogy egy jól teljesítő hirdetést túl sokáig futtatunk változtatás nélkül, bízva abban, hogy „eddig működött, most is működni fog”. Ez ritkán igaz hosszú távon.
Megoldás: a kreatívokat 1-2 hetente érdemes cserélni vagy legalább frissíteni. Érdemes letesztelni különböző színeket, főképeket, címeket, szövegezést – és figyelni, mi hozza vissza az eredményeket.
Lehet, hogy nem a céged változott – hanem a versenytársad. Új szereplő jelent meg a piacon, vagy egy régi versenytárs új kampányba kezdett. Lehet, hogy akciózik, ajándékot ad, vagy egyszerűen jobb áron kínálja ugyanazt, amit te.
A hirdetési költésed ilyenkor ugyanannyi marad, de a kattintások egy része egyszerűen „elvándorol” más márkákhoz. Ez különösen igaz árérzékeny célcsoport esetén.
Megoldás: érdemes folyamatosan figyelni a piacot, versenytársak árait, ajánlatait, és a kommunikációt ehhez igazítani. Nem mindig az árcsökkentés a megoldás – sokszor egy jól pozicionált értékajánlat többet ér.
Ez az egyik leggyakrabban figyelmen kívül hagyott ok. Előfordulhat, hogy minden rendben van a hirdetésekkel, de a látogatók egyszerűen nem tudnak rendelni.
Ennek oka lehet:
Lassú weboldalbetöltés (különösen mobilon),
Mobilnézetben hibás elrendezés,
Hibás kosár vagy fizetési folyamat,
Elavult linkek, 404-es oldalak,
Túl bonyolult, átláthatatlan vásárlási folyamat.
Ha a konverziós arány visszaesik, mindig érdemes a weboldalt átvizsgálni, lehetőleg mobilon is. Néha egy apró technikai hiba is elég ahhoz, hogy jelentősen visszaessenek a megrendelések.
Megoldás: rendszeresen ellenőrizni a weboldalt a Google PageSpeed és a HotJar segítségével, és tesztrendeléseket is érdemes végezni időről időre.
Külső gazdasági tényezők is befolyásolhatják a vásárlási hajlandóságot. Ha nőnek az árak, és csökken az emberek reáljövedelme, akkor egyszerűen kevesebben engedhetik meg maguknak azt, amit korábban simán megvettek.
Ez nem a hirdetések hibája, hanem egy makroszintű probléma – de mégis hatással van az eredményekre.
Megoldás: ilyenkor érdemes részletfizetést, ajándékot, csomagajánlatot, vásárlási garanciát vagy más pszichológiai ösztönzőt felajánlani, ami segít áthidalni a vásárlók bizonytalanságát.
Az elmúlt években rengeteget változott a digitális hirdetési környezet. Az iOS 14.5 frissítés, a cookie-k visszaszorítása és az adatvédelmi szigorítások nagymértékben csökkentették a platformok mérési pontosságát. Ez azt is jelentheti, hogy:
A hirdetési algoritmus kevésbé pontos célzást végez,
A konverziók egy része nem jelenik meg a statisztikákban,
A remarketing közönségek szűkülnek.
Ez torzíthatja az eredményeket, és bár technikailag megtörtént a vásárlás, a rendszer nem számolja el, vagy nem tud tanulni belőle.
Megoldás: érdemes alternatív mérési megoldásokat használni (pl. szerveroldali mérés, konverziós API), és ne csak a platform adataira hagyatkozni.