A marketingesek folyamatosan azon dolgoznak, hogy a mutatók, az átkattintási arány és a konverziós költségek a lehető legjobbak legyenek. A ROAS megmutatja, hogy mi vezet konverzióhoz, illetve azt is, hogy a konverziós műveletek mennyi profitot generálnak. Segítségével tehát mindig tudhatod, hogy mennyit költöttél hirdetésre és mennyit keresel belőle. Minél hatékonyabban érik el a hirdetési kampányok a potenciális ügyfeleket, annál több bevételre számíthat a vállalkozásod. Tehát minél magasabb a ROAS aránya, annál jobb, hiszen a cég bevétele növekszik.
A ROAS kiszámítása a következő képlettel történik:
ROAS=
a hirdetési kampányból származó bruttó bevétel
___________________________ X 100
a hirdetési kampány költsége.
Nézzünk egy példát:
Ha egy cég egy hónapban 20 000 forintot költ el egy online hirdetési kampányra és az 100 000 forint bevételt eredményez, akkor a ROAS mutató = 500, vagyis minden egyes forint, amit a hirdetési kampányra fordított 5 forint bevételt hozott. Minél magasabb a ROAS, annál nagyobb haszon keletkezik.
Egy vállalkozás mindig a profitból fordít vissza meghatározott összeget a marketingre.
Lássuk egy webshop példáját: a webshop 40%-os árréssel dolgozik. Az értékesítésből keletkezett haszonból levonja a költségeket (például csomagolás, csomagküldés, bérköltség stb.), és az így maradt tiszta profitból ki tudja kalkulálni, hogy annak hány százalékát fordítja marketingre. Kereskedelmi szereplőknek általában 10%-ot érdemes visszaforgatni, ami 1000-es ROAS-t jelent.
A ROAS-sal fel tudod mérni az általad indított kampányok teljesítményét, hogy azok mennyire járulnak hozzá a vállalkozásod online eredményeihez. Ha egy vállalkozás mindig figyelemmel kíséri a ROAS mutatókat, akkor pontos képet kaphat, hogy mely kampányok járulnak hozzá a nagyobb bevételhez, a jó kampányokat pedig miben éri meg fejleszteni, optimalizálni. A ROAS segítségével a jövőre nézve is pontosan meghatározható, hogy hova fektesd be hirdetésekre szánt forrásokat, és azok által hogyan válhat céged egyre hatékonyabbá és sikeresebbé.
Bár ROAS tekintetében nem lehet meghatározni pontosan, hogy mi számít jónak, ha profitorientált a vállalkozásod, és a cég növekedését szeretnéd elérni, akkor a lehető legmagasabb ROAS elérése a cél. A jó ROAS függ a cég elképzeléseitől és stratégiájától is, de a fenti példa alapján a kereskedelmi szereplőknek legalább 10%-ot érdemes a hirdetésekre fordítani, amiből már pontosan látható, hogy milyen bevételt képes generálni.
A két mutató között a különbség, hogy míg a ROAS a hirdetésre fordított összegek megtérülését, addig a ROI a teljes befektetés megtérülését vizsgálja. A ROAS tehát kizárólag azt mutatja meg, hogy mennyire hatásosak a kampányaid, a ROI esetében azonban figyelembe kell venni minden hirdetéshez kapcsolódó költséget, mint például bérköltség, tranzakciós díjak, partnerek jutaléka stb.
Ha vállalkozásod hirdetéseit még nem optimalizáltad a ROAS mutatóra, akkor itt az ideje elkezdeni a profit maximalizálása érdekében.