A marketing kiszervezése általában akkor kerül napirendre, amikor a vállalkozás már nem tud vagy nem akar házon belül foglalkozni vele. Lehet, hogy nincs elegendő kapacitás, hiányzik a szakértelem, vagy egyszerűen csak szeretnél gyorsabban, hatékonyabban növekedni. Ilyenkor két fő irány van: megbízol egy marketing ügynökséget, vagy felkérsz egy szabadúszó marketingest.
A szabadúszók általában egy adott területre specializálódnak – például PPC, SEO, social media, vagy éppen tartalomgyártás. Mivel egyedül dolgoznak, jellemzően rugalmasabbak, közvetlenebb kapcsolatot kínálnak, és sok esetben alacsonyabb díjazással dolgoznak, mint egy ügynökség.
Ugyanakkor, éppen azért, mert egyedül dolgoznak, korlátozottabb a kapacitásuk is. Betegség, nyaralás, családi dolgok miatt előfordulhat, hogy nem tartható a korábban fixált határidő. Emellett pedig nem mindenki ért mindenhez – így ha több marketingcsatornán szeretnél egyszerre jelen lenni, lehet, hogy több külön szakembert is be kell vonnod.
Előnyök:
Közvetlen kommunikáció, gyors reakcióidő
Rugalmas együttműködés (akár projektalapon is)
Alacsonyabb költség, mint egy ügynökség esetén
Hátrányok:
Korlátozott kapacitás: ha lebetegszik vagy elfoglalt, csúszhat a munka
Általában csak egy-két területen jártas
Nehezebb hosszabb távú, átfogó stratégiai gondolkodást elvárni
Egy ügynökség több szakemberből áll, így képes lefedni a marketing különböző területeit, és komplex szolgáltatást nyújtani – a stratégiától a kivitelezésig. Gyakran van kialakult rendszerük, projektmenedzsmentjük, és hosszabb távon is biztos partnerek lehetnek.
A szakértelem széles skáláját azonban jobban meg kell fizetni, így a marketingre szánt költség is nagyobb lesz, mint egy freelancer esetében. Ha pedig egy vállalkozás marketing tevékenységét több szakember végzi az ügynökségen belül, kevésbé érezhető személyesnek a kapcsolat. Ebből kifolyólag pedig a vállalkozó rugalmatlanabbnak érezheti az ügynökséggel való együttműködést, mert több emberen megy keresztül az információ.
Előnyök:
Több szakterület elérhető egy helyen (SEO, hirdetés, design, szövegírás stb.)
Tapasztalat nagyobb kampányokkal, hosszabb távú stratégiákban
Stabil, megbízható háttér (nincs „egyemberes” kockázat)
Hátrányok:
Magasabb költség
Kevésbé személyes kapcsolat, több közvetítői szint lehet
Rugalmatlanság érzete
A választás attól függ, mire van szükséged. Egy kisebb cég, aki például csak néhány Facebook-hirdetést szeretne futtatni, jól járhat egy ügyes szabadúszóval. Egy olyan vállalkozás viszont, amely teljes online jelenlétet, márkaépítést és kampányokat szeretne, nagyobb eséllyel talál megfelelő partnert egy ügynökségnél.
Azt tanácsoljuk, hogy mérlegelj, mielőtt döntést hozol!
Fontos szempontok a döntésnél:
Mekkora a költségkereted?
Egy-, vagy többféle marketingtevékenységet szeretnél kiszervezni?
Szükséged van stratégiai tanácsadásra vagy csak kivitelezésre?
Fontos a rugalmasság, vagy inkább a hosszú távú stabilitást keresed?
Nincs egyértelműen jobb, vagy rosszabb választás – csak az a kérdés, hogy a Te vállalkozásod aktuális céljaihoz és lehetőségeihez melyik illik jobban. A legfontosabb, hogy olyan partnert válassz, aki valóban érti az üzleted céljait, és képes is segíteni azok elérésében – akár egyedül, akár csapatban.