Maga az affiliate marketing a marketing azon formája, mely során a felhasználó (blogger, influencer, streamer stb.) a saját közösségi oldalán, blogján vagy webhelyén népszerűsíti a cég termékeit, illetve szolgáltatásait. Majd egy speciális link segítségével a cég saját webáruházára, webhelyére tereli a potenciális vásárlót. Ezen linkek segítségével átterelt fogyasztó a vásárlása vagy egyéb elérni kívánt művelet után a cég, a közvetítő részére, úgynevezett közvetítői díjat fizet, mely az érték függvényében meghatározott összeg. Az esetek többségében egy adott százalékot ajánl fel a cég a közvetítő részére, a vásárlás összege után.
Sajnos Magyarországon még az affiliate program igen gyerekcipőben jár, de már nagyobb cégek itthon is alkalmazzák a programot.
Magyarországon elérhető affiliate marketing hálózatok
Legyen szó most egy utazó vloggerről, aki beszámol minden külföldi vagy belföldi utazása során igénybe vett szállásról, éttermekről és programokról, amin részt vett. Egészen biztos, hogy a célközönség pro és kontra esetén is kíváncsi lesz, hogy melyik szállásadó szolgáltatását vette igénybe vagy melyik étterembe látogatott el. Élménnyel teli utazás követően pedig bárki szívesen foglalná le az adott szálláshelyet vagy látogatna el az ízletes étterembe, ahol vloggerünk járt.
Itt jön képbe az affiliate szerepe. A blogger vagy vlogger miért ne alkalmazhatna affiliate linket?
A vásárló biztos lehet abban, hogy megbízható, bevált szálláshelyet választott a vloggerünk segítségének köszönhetően, hiszen egy rendszeres utazó tájékozott az ár-érték arány tekintetében. A vloggerünk pedig a vlogjába fektetett munkája megtérül az affiliate programnak köszönhetően.
Influencereknél már itthon is elég gyakori, hogy affiliate programban részt vesznek, amely esetén a véleményvezér nem egy egyszeri összeget kap, hanem a linkje segítségével a vásárlások után jutalékokban részesül.
De mint mindennek, ennek is megvannak a jó és árnyoldalai is egyaránt.
Az affiliate marketing egy szuper lehetőség a tartalomgyártók számára, hisz a lehetőség nélkül is jó eséllyel gyártanának tartalmat, legyen szó utazásról, a manapság nagyon felkapott beauty témákról, fashionről vagy sportról. Megfelelő mennyiségű és minőségű munkával viszont ennek köszönhetően akár passzív jövedelmi forrás is lehet.
Kis túlzással szinte bárki belekezdhet, akinek van affinitása a kreatívkodáshoz vagy tartalomgyártáshoz, hisz nincsenek kiegészítő költségek, mint egy webáruház működtetés esetén. Ennek negatívuma, hogy mivel a belépési korlát igen csekély, a verseny jelentős, hisz bárki szerencsét próbálhat.
A hátránya, hogy bár jelentős összegű befektetést nem igényel, annál több energiát és időt kell belefektetni, hogy bevételhez juthass. Az affiliate egy lassú folyamat, és a siker sem garantált.